Bebat

Press Release: European Battery Recycling Week: Eucobat lanceert, in samenwerking met Bebat, een app om steeds meer lege batterijen in te zamelen

Van 3 tot en met 9 september wordt de European Battery Recycling Week gevierd in verschillende Europese landen. Dit is een initiatief van de leden van Eucobat, waaronder Bebat, de organisatie van nationale initiatieven voor de inzameling en recyclage van batterijen in Europa. Deze editie wordt gekenmerkt door de lancering van een pan-Europese mobiele applicatie waarmee de dichtstbijzijnde inzamelpunten voor lege batterijen gelokaliseerd kunnen worden. Daarnaast vinden verschillende acties en evenementen plaats over het hele continent, om jong en oud steeds meer bewust te maken van de noodzaak om lege batterijen te recycleren.

Een week om te sensibiliseren

Na het succes van de eerste drie edities van de European Battery Recycling Day, kozen de 19 leden van Eucobat om in 2018 het initiatief een volledige week door te trekken. Deze week valt samen met de geboortedag van Luigi Galvani, een Italiaanse wetenschapper geboren op 9 september 1737 die wordt beschouwd als een van de vaders van de elektrische batterij. Door zijn werk op het gebied van elektriciteit, heeft hij mee de fundamenten gelegd die het mogelijk gemaakt hebben voor ​​Alessandro Volta om de eerste moderne elektrische batterij te ontwerpen in 1800. Bebat, de vzw die verantwoordelijk is voor de inzameling en recyclage van batterijen, vertegenwoordigt België binnen Eucobat.

Diverse lokale sensibiliseringscampagnes worden in verschillende landen gedurende de hele week georganiseerd: inzamelacties en wedstrijden in scholen, stands op publieke plekken, persberichten en interventies op tv, enz. Dit initiatief is bedoeld om alle Europese burgers – kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen – te herinneren aan het belang van het inzamelen, sorteren en recycleren van gebruikte batterijen. Batterijen bevatten immers steeds schaarsere en waardevollere materialen die door de recyclage een tweede leven krijgen in nieuwe toepassingen. In België zal Bebat deze week vooral mensen sensibiliseren via sociale media.

In 2017 zamelden de leden van Eucobat 2.300.000.000 gebruikte batterijen in waaronder 129.000.000 in België.

De Eucobat-applicatie

Om zoveel mogelijk batterijen in te zamelen en te recycleren, en om te blijven voldoen aan de steeds strengere doelstellingen, lanceert Eucobat een mobiele applicatie. Deze omvat een lokalisatietool om de dichtstbijzijnde inzamelpunten terug te vinden, waardoor het gemakkelijk is om in heel Europa  een inzamelpunt terug te vinden. Een luik ‘vragen en antwoorden’ met uitleg en advies over inzameling en recyclage, evenals de contactgegevens van de nationale organisaties in de verschillende landen kunnen ook teruggevonden worden in de applicatie.

De app zal in eerste instantie worden vrijgegeven voor iOS- en Android-apparaten in 12 talen. Op dit moment is het mogelijk om inzamelpunten te lokaliseren in België, Frankrijk, Nederland, Luxemburg, Spanje, Italië en Turkije. Inzamelpunten in andere Europese landen zullen binnenkort worden toegevoegd.

De Eucobat-app is beschikbaar vanaf woensdag 5 september in de App Store en de Google Play Store.

Nele Peeters, marketing manager van Bebat: “Belgen weten in principe dat ze hun gebruikte batterijen overal waar ze nieuwe batterijen kunnen kopen ook kunnen inleveren. Met deze applicatie kunnen ze echter ook de bedrijven en instellingen lokaliseren die batterijen inzamelen maar niet onder de terugnameplicht vallen. Bebat werkt graag mee aan alle initiatieven waarmee we het de bevolking nog makkelijker maken om hun gebruikte batterijen in te leveren voor recyclage.”

Over Eucobat
Eucobat is de Europese vereniging van de nationale inzamelsystemen voor gebruikte batterijen. Zij zorgen ervoor dat deze op milieuvriendelijke wijze worden ingezameld en gerecycleerd, en dragen zo bij tot een betere bescherming van het milieu. Eucobat verdedigt de belangen van deze organisaties bij de Europese instanties en biedt hen een platform aan voor samenwerking en informatie-uitwisseling, dit alles om de effectiviteit van de operaties van de organisaties te optimaliseren.

Over BEBAT vzw
Bebat is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt ervoor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw geeft gebruikte batterijen een nieuw leven en behoort tot de wereldtop wat betreft de inzameling van batterijen. In de meer dan 24.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. Bebat vzw staat in voor de ophaling, sortering en recyclage ervan. In 2017 zamelde Bebat meer dan 3.000 ton batterijen in. Over de laatste vijf jaar heeft Bebat reeds 10.000 EV-batterijen opgehaald en laten recycleren door de beste recyclagefirma’s in België en Europa. Volg Bebat ook op Facebook en Twitter.

Voor meer informatie, contacteer:
Peter Binnemans
Secretaris Generaal – Eucobat